Skuteczna nauka – jak uczą się dorośli?

Świadomość tego, w jaki sposób uczą się dorośli umożliwia nam efektywne zdobywanie wiedzy i rozwój umiejętności. Dzięki temu zaoszczędzimy czas, wybierając jedynie metody zdobywania wiedzy gwarantujące szybkie i sprawne rozwijanie naszych kompetencji. Sprawdź jak uczyć się, aby było to skuteczne.

Ten artykuł ma na celu wskazanie czynników, którymi należy kierować się przy wyborze szkolenia. Tylko dzięki odpowiedniej analizie zaoszczędzimy swój czas i pieniądze.

RÓŻNICE MIĘDZY uczeniem się dzieci i dorosłych

Malcolm Knowles w 1980 wprowadził pojęcie andragogiki, która określa sposób, w jaki uczą się dorośli. Proces ten różni się diametralnie od  zdobywania wiedzy przez dzieci i młodzież. Spójrzmy jakie są główne różnice:

RÓŻNICE W NAUCZANIU DZIECI I DOROSŁYCH
DZIECI, MŁODZIEŻDOROŚLI
Przekonania na temat uczącego się

Uczeń jest podporządkowany nauczycielowi, który prowadzi go i ponosi całą odpowiedzialność za proces uczenia się.
Nauczyciel ustala cele i wybiera metody.

Nauczyciel jest partnerem i wspiera w procesie edukacji.
Dorosły kieruje procesem uczenia się, może współtworzyć program i wybierać metody.
Doświadczenie uczącego się
Uczeń wnosi niewielkie doświadczenie.
Nauczyciel jest ekspertem, który głównie przekazuje informacje.
Dorosły wnosi duże doświadczenie własne, którym może dzielić się z innymi. Nauczyciel zachęca do tego i często prowadzi dyskusję.
Motywacja do uczenia się
Uczeń uczy się tego, co musi oraz większość rzeczy zapomina z powodu nieprzydatności w codziennym życiu.Dorosły uczy się tylko tego, co uzna za słuszne. Dominuje motywacja wewnętrzna do nauczenia się czegoś potrzebnego.
Stosunek do nauki
Dzieci uczą się tego, czego oczekują od nich dorośli aby zyskać aprobatę nauczycieli, dorosłych lub uniknąć kar.Dorośli uczą się, aby rozwijać potrzebne kompetencje. Muszą widzieć praktyczne zastosowanie wiedzy.

Opracowanie własne na podstawie “Metody prowadzenia szkoleń” M. Łaguna, A. Kozak

Co wynika z tego porównania? Przede wszystkim to, że wybierając metodę zdobywania wiedzy (więcej o tym w tym wpisie) należy zwrócić uwagę na podejście trenera. Powinien on być Twoim partnerem i wspierać Cię w rozwoju kompetencji. Nie może w żadnym wypadku traktować Cię z góry i ograniczać swojej roli do przekazania informacji. W obecnych czasach na rynku można odnaleźć wielu trenerów, którzy nie mają pojęcia jak przekazywać swoją wiedzę dorosłym, a od tego zależy skuteczność nauczania.

efektywne zdobywanie wiedzy przez dorosłych

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy doborze szkolenia?

  • Możliwość wymiany doświadczeń - szkolenie powinno stwarzać warunki do dyskusji. Dorośli uczą się od siebie nawzajem, a trener powinien zadbać o zachęcanie do aktywności.
  • Odniesienia do praktyki - celem szkolenia powinno być przekazanie konkretnej wiedzy lub nauczenie nowych umiejętności, które znajdą zastosowanie w codziennym życiu. Trener powinien podawać przykłady i analizować przypadki związane z realnymi sytuacjami występującymi u uczestników.
  • Wspólne cele szkoleniowe - najlepiej jeśli masz możliwość wspólnego ustalenia celów z trenerem. Jest to jednak przywilej związany głównie ze szkoleniami indywidualnymi oraz zamkniętymi, ale sprawdź, czy trener przed spotkaniem lub na jego początku przedstawia cele i upewnij się czy są one spójne z Twoimi. Powinny one widnieć w opisie szkolenia.
  • Dobrowolne uczestnictwo - najlepsze efekty osiągniesz ucząc się tego, co sam chcesz. Wewnętrzna motywacja jest najsilniejsza. Przeczytaj artykuł o drabinie kompetencji , który pomoże Ci podjąć odpowiednią decyzję i być może przekonać się do danego szkolenia, nawet, jeśli będziesz do niego zmuszony przez przełożonego.
  • Odpowiednie warunki - dorośli potrzebują wygody psychicznej i fizycznej, która umożliwi im efektywne zdobywanie wiedzy. Chodzi tutaj o atmosferę podczas szkolenia, szacunek od uczestników, ale także wygląd i wyposażenie sali szkoleniowej, wygodę krzeseł, itp.

Odpowiedni wiek na rozwój

Pomimo biologicznego starzenia się, przez całe życie dysponujemy bogatym potencjałem rozwoju. Wykorzystujemy przy tym tzw. inteligencję skrystalizowaną, która w odróżnieniu do inteligencji płynnej nie jest wrodzona i może rozwijać się całe życie. Jedynym warunkiem, aby tak się stało jest wykorzystywanie umysłu cały czas. Tak samo jak ćwiczenia fizyczne sprawiają, że jesteśmy sprawni ruchowo, tak samo ćwiczenia umysłu zapewniają długotrwałą zdolność uczenia się. Co się stanie jeśli przez rok nie będziesz zupełnie ćwiczył, ruszał się? To samo zadzieje się w Twojej głowie, gdy przestaniesz jej używać.

Nie ma zatem takiego wieku, który by uniemożliwiał rozwijanie się. Starsi ludzie będą potrzebowali większej ilości powtórzeń ćwiczeń, mniejszych partii materiału i częstszych przerw, ale są w stanie uczyć się całe życie.

STYLE UCZENIA SIĘ

Każdy z nas ma inny styl uczenia się. Jedni będą preferowali aktywność i uczestnictwo w ćwiczeniach, a drudzy wybiorą analizowanie faktów i obserwację. Nazywamy to stylami uczenia się, które opisaliśmy w innym artykule, gdyż jest to obszerny temat i wymaga szerszej analizy. Zapraszamy do jego przeczytania: style uczenia się.

Podsumowanie

Wiesz już na co należy zwrócić uwagę przy wyborze metody uczenia się. Mam nadzieję, że dzięki wiedzy z tego artykułu wybierzesz jedynie takie szkolenia, które umożliwiają efektywne zdobywanie wiedzy. Najwięcej będzie zależało od trenera więc dokonał dogłębnej analizy sposobu, w jaki edukuje, chociażby poprzez przeczytanie jego artykułów, sprawdzenie opinii (na co zwracają uwagę uczestnicy), sprawdzenie co publikuje i jak podchodzi do uczących się. W dobie internetu jest to bardzo proste.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

ZALOGUJ SIĘ
PRZEJDŹ DO SZKOLEŃ

Jesteś już zalogowany?

Zacznij zdobywać wiedzę!

ZALOGUJ SIĘ

Nasza strona używa plików cookies w celu zapewnienia najlepszej obsługi.